29/05/2020 - 14:44
In deze blog vertel ik je meer over wat er bij veel jongeren moeilijk loopt op vlak van studeren. Hoe het steeds moeilijker wordt om gefocust te blijven. Hoe dit volgens mij komt, lees je in deze blog...
Vorige week was er een mama in de praktijk bij mij. Ze zuchtte. Het liep niet goed met haar pubers thuis. Een dochter van 13 jaar die de lat heel hoog legde en een zoon van 15 jaar die constant zat te gamen en amper voor zijn schoolboeken zat. Ze weten wel dat ze moeten studeren, maar het lukt hen niet meer. De motivatie is zoek... De afleiding van de smartphone is groot en het enige dat de zoon tijdens de pauzes doet, is gamen (vaak tot ’s avonds laat).
Het zijn zeker niet de enige jongeren die hier nu mee kampen. Veel jongeren hebben het moeilijk om:
Het is natuurlijk geen evidente periode: niet (of beperkt) naar school gaan, veel online lessen, het gemis van vrienden, examens die wel/ niet doorgaan.
Ik heb in de praktijk jaren studiebegeleiding gegeven. Ik merkte toen ook dat aandacht houden, een planning maken, zelf een samenvatting maken,… geen evidente vaardigheden zijn. Maar vaak verwachten we wel dat al deze vaardigheden al ontwikkeld zijn als jongeren naar het middelbaar gaan. Dit is echter niet zo. De executieve functies (zoals plannen, organiseren, zelfcontrole,…) blijven ontwikkelen tot we ongeveer 23 jaar zijn. Het is dus normaal dat jongeren daar moeite mee hebben en dat we hen daarin nog moeten begeleiden. En het wil dus zeggen dat zowel jongeren uit het middelbaar als studenten uit het hoger onderwijs nog moeilijkheden kunnen hebben met plannen en organiseren.
Ik hoorde onlangs van een CLB-medewerker dat steeds meer en meer jongeren moeilijkheden ervaren op studievlak. Er zijn veel jongeren met 'startproblemen', de afleiding van de ‘schermpjes’ is gigantisch en thuis zijn er meer en meer conflicten die te maken hebben met gamen en smartphonegebruik. Sommige jongeren studeren zelfs met de smartphone in de hand en kijken bij elke 'ping' welk bericht is binnengekomen of welk breaking nieuws er is...
Ik kom zelf nog uit de tijd van voor de GSM/ smartphone. Toen ik in Leuven studeerde, moesten we nog aan een telefooncel gaan aanschuiven om eens naar huis te bellen (wie dit dino-tijdperk nog heeft meegemaakt, is nu aan het glimlachen :-)). Pas in mijn laatste jaar had ik een (basic) GSM. Het had misschien nadelen, maar ook veel voordelen.
Wat was er toen anders? Ik was niet afgeleid door een smartphone met allerlei apps. Ik was niet constant verbonden met al mijn vrienden via facebook, snapchat,...
Is het dan hopeloos? Moet je de smartphone helemaal verbannen? Uiteraard niet! Maar ik vind het wel belangrijk om jongeren aan te leren wat de gevolgen zijn of kunnen zijn van veel smartphonegebruik. Er zijn veel zaken die jongeren kunnen leren op het vlak van focussen en gericht werken, waardoor ze sneller zullen klaar zijn met studeren en meer tijd hebben voor hun hobby's...
Ik geef hier alvast 5 tips voor een betere focus tijdens het studeren:
Toen ik gisteren in het journaal veel jongeren zag studeren met twee schermen voor zich, dacht ik: Pfiew, dat zou ik niet kunnen. Me focussen op het studeren terwijl er mails binnenkomen, berichtjes,.... Ik weet ook dat er veel cursussen online worden gegeven en dat er moet opgezocht worden op Smartschool, maar zou het niet beter zijn om de cursus die je echt moet studeren toch gewoon te printen (recto verso weliswaar, dan is het toch een beetje ecologisch?).
Wat deed jij vroeger om je focus te houden? Of wat helpt je nu om gefocust te werken?
Ik heb besloten om opnieuw jongeren te begeleiden in de praktijk op vlak van studiemethode, leren leren, plannen en organiseren,...
Heb je thuis ook een jongere uit het middelbaar of hoger onderwijs die worstelt met zijn/ haar studievaardigheden en zoek je extra begeleiding voor je zoon/ dochter? Laat je gegevens achter en ik contacteer je voor een eerste gesprek.
Deze website maakt gebruik van cookies.